Jak na to: Těhotenské změny nálad

Jak na to: Těhotenské změny nálad

Elaine Zwelling

Těhotenství je trpká zkušenost.

Zdravotníci v poradně, přátelé i rodina se většinou zaměřují na fyzické stránky těhotenství. Jejich hlavní starost je, abyste vy i dítě byly zdravé, a fyzické projevy těhotenství jsou konkrétní a pro druhé dobře patrné. Mnoho těhotných žen se však shoduje na tom, že změny nálad a emoce jsou stejně těžké jako fyzické příznaky.
Proč je těhotenství tak emočně náročné? A jak si poradit s nejrůznějšími pocity a náladami, které nejspíš přijdou?

Těhotenská překvapení i šok


Řada žen se na těhotenství a mateřství těší. Jakmile však otěhotníte, vaše pocity mohou být jiné, než jste čekaly.

Ženy, které očekávaly pocity strachu, mohou být překvapené, jak dobře se cítí, a ty, které si myslely, že jsou připravené, mohou náhle znejistět.

Pocity ženy se ve skutečnosti mění podle probíhajícího trimestru. Každá fáze přináší jiné emoční výkyvy. V prvním trimestru se můžete potýkat s faktem, že jste těhotná. V průběhu druhého trimestru se asi zaměříte na představu, že opravdu budete mít dítě. Ve třetím trimestru se nejspíš v myšlenkách posunete dál a začnete přemýšlet o odpovědnosti i radosti z toho, že budete matkou. Bude třeba si zvyknout.

Změna rolí

Těhotenství také mění dynamiku rodinných vztahů. Máte-li své první dítě, budete muset přejít od povinností, které jste měly dosud jen vůči sobě a dalším dospělým, k povinnostem vůči zcela závislému kojenci.

Máte-li druhé dítě (nebo třetí či čtvrté!) změny proběhnou v celé rodině, protože vám povinnosti přibudou. Přivézt dítě do rodiny může být někdy stresující, a to i za těch nejideálnějších podmínek.

I když je narození dítěte normální a úžasná součást života, může toho někdy „být moc“. Vaše pocity mohou být umocněné hormonálními změnami, které ve vašem těle probíhají.

Co možná budete prožívat


Tady je několik emocí a reakcí, které mnohé těhotné ženy sdělují. Všimněte si, že nejsou všechny negativní:

• Radost, štěstí a vzrušení
• Nejistota
• Podrážděnost
• Zklidnění
• Větší závislost na partnerovi nebo členech rodiny
• Hrdost, že jste dokázaly zázrak
• Vytvoření pouta ještě před narozením dítěte
• Pozitivní nebo negativní reakce na změny vzhledu těla
• Pocit roztržitosti
• Smutek nad ztrátou způsobu života, jaký jste dosud měly
• Úzkost z nedostatku finančních prostředků, ze změn stylu života, z péče o dítě, ze ztráty nezávislosti, ze změn ve vztahu s partnerem, z porodu, z toho, zda budete dobrou matkou apod.
• Netrpělivost (pocit, že už jste těhotná celou věčnost)
• Přecitlivělost k poznámkám i radám druhých
• Častý pláč
• Snění o miminku

Ovládání emocí


I když jsou všechny výše uvedené emoce normální, můžete své změny nálad během této úžasné, byť náročné doby určitým způsobem krotit.

Udržujte dobré tělesné zdraví Dobře jezte, cvičte a hodně odpočívejte. Necítíte-li se dobře nebo jste-li unavená, spíše se propadnete úzkosti nebo vás něco naštve.

Opatřete se informace: Posaďte se a prostudujte si předporodní a porodní přípravu a čtěte knihy o těhotenství. Budete-li vědět, co vás čeká, budete-li mít informace od odborníků a budete-li se setkávat s dalšími nastávajícími rodiči, uleví to vašemu stresu.

Otevřete se: Podělte se o své myšlenky a pocity se svým partnerem, přáteli a členy rodiny.

Nespěchejte: Nepřetěžujte se domácími a pracovními povinnostmi.
Nezapomeňte: Jsou-li emoce příliš silné nebo máte-li pocit, že nemáte úplně jasné myšlení, určitě se poraďte s odborníky v poradně, než začnete brát jakékoli léky.

Mohlo by se vám líbit: