eating-during-pregnancy-what-you-need-and-what-to-avoid

Stravování během těhotenství: Co potřebujete (a čeho byste se měla vyvarovat)

Margaret Freda

V těhotenství jsou vaše stravovací návyky mnohem důležitější než kdy jindy.

Mají vliv na vaše zdraví, na to, jak se cítíte, a samozřejmě na vaše dítě! Aby se orgány vašeho dítěte vyvíjely správně, potřebují náležité množství bílkovin, sacharidů a tuků, takže byste svému jídelníčku měla věnovat zvláštní pozornost.

Co obnáší správné stravování v těhotenství? V první řadě nedržet dietu v běžném slova smyslu! Teď není čas na hladovění. Dopřejte si kvalitní a výživnou stravu a váhového přírůstku z těhotenství se v pohodě zbavíte poté, co se vaše dítě narodí.

Pokud máte problém s váhou a trpíte podváhou či nadváhou, možná budete muset v průběhu těhotenství dodržovat speciální nutriční program. Poraďte se se svým lékařem.

Jaký váhový přírůstek mám očekávat?


Americké kolegium porodníků a gynekologů tvrdí, že přírůstek 25 až 35 liber je normální! (Pokud bude váš váhový přírůstek mnohem vyšší, může vám trvat nějakou dobu, než se jej po porodu zbavíte.)

Kalorie


Většině těhotných žen stačí zvýšit energetický příjem zhruba o 300 kalorií denně. Tato hodnota se dá převést například na dvě skleničky nízkotučného mléka, jeden kopeček zmrzliny, jednu housku se smetanovým sýrem nebo sendvič s tuňákem.

Chutě v těhotenství


Nikdo vlastně neví, proč některé ženy pronásledují těhotenské chutě, ale důvodem není nedostatek potravy. Není žádný důvod, abyste si nedopřála jídlo, po kterém toužíte, pokud jej budete konzumovat s mírou, abyste se vyvarovala nadbytečných kilogramů.

Bohužel některé těhotné ženy trpí chorobnou chutí na nepoživatelné látky jako škrob na prádlo nebo hlína; jde o poruchu, která se nazývá pikacismus. Pokud máte chutě na nepoživatelné látky, určitě o tom informujte svého lékaře a podivným chutím nepodléhejte!

Bílkoviny


Těhotné ženy potřebují asi 71 g bílkovin denně. Šálek mléka nebo unce červeného masa obsahuje asi 10 gramů bílkovin. Dobrým zdrojem bílkovin je libové maso, drůbež, ryby, fazole, čočka, ořechy, vejce a sýr.

Vyhýbejte se nepasterizovaným měkkým sýrům jako Brie a Jalisco. Vyhýbejte se také syrovému nebo nepropečenému masu, protože může obsahovat bakterie, které by mohly být pro vaše dítě škodlivé. Ani ryby s vysokým obsahem rtuti, jako například žralok, mečoun, makrela královská a ryby z čeledi štíhlicovitých nejsou vhodné.

Vápník


Vápník je během těhotenství potřebný pro tvorbu kostí a zubů dítěte. Doporučená denní dávka vápníku během těhotenství je 1000 mg za den (nebo 1300 miligramů denně, pokud je vám méně než 19 let.).

Vápník můžete získat ze zelené listové zeleniny, pomerančové šťávy, mléka, jogurtu a sýrů.

Železo


V těhotenství potřebujete 27 mg železa denně. Ryby, drůbež, celozrnné pečivo a obiloviny, zelená listová zelenina, luštěniny, sušené ovoce, vejce, játra a červené maso – to všechno jsou dobré zdroje železa. Většina žen užívá potravinové doplňky železa ve druhém a třetím trimestru těhotenství, ale pokud vaše strava bude bohatá na železo, nemusíte tyto doplňky potřebovat.

Prenatální vitamínové a minerální doplňky


I když vitamínové a minerální doplňky možná ženy s vyváženou stravou nepotřebují, většina porodníků je toho názoru, že neškodí, a proto je možné je užívat. Nicméně se nedoporučuje je užívat jako náhražku vyvážené stravy.

Než začnete užívat jakékoli vitamíny nebo potravinové doplňky, poraďte se se svým lékařem. Máte-li malé děti, uchovávejte všechny vitamínové přípravky a přípravky obsahující železo v uzavřených lahvičkách, které děti neotevřou, aby nedošlo k náhodnému předávkování.

Kofein


Nejlepším řešením je umírněný příjem kofeinu. Nepijte více než jeden až dva nápoje s obsahem kofeinu denně, což znamená, že možná bude nutné snížit spotřebu kávy nebo sycených nápojů anebo je úplně vynechat.

Aspartam (Nutrasweet)


Aspartam byl Úřadem pro potraviny a léčiva schválen jako látka, kterou lze v těhotenství konzumovat, a všechny studie ukazují, že konzumace s mírou je bezpečná.

Sodík (Sůl)


Sodík je důležitou živinou a většina žen přijímá dostatečné množství sodíku v potravě. V minulosti lékaři příjem sodíku během těhotenství omezovali, ale zjistili jsme, že pokud se u těhotných žen nevyskytuje nějaký zvláštní rizikový faktor, jako je například vysoký krevní tlak, mohou ženy solit bez problému.

Mohlo by se vám líbit: