safeguarding-your-breastmilk-mothers-milk-or-formula-for-a-baby

Základy kojení Nikdy není příliš brzy opatřit si nezbytné informace. Pokud se rozhodnete kojit, což vám vřele doporučujeme, usnadní vám práci základní informace o tom, co dělat a co nikoli, až se této nové dovednosti budete po narození miminka učit.

JÍDLO, PITÍ A KOJENÍ Příroda vás pro kojení vybavila. Vaše tělo bude produkovat mateřské mléko podle rostoucích nároků miminka a s náležitým množstvím živin, které zajistí vašemu maličkému tu nejzdravější potravu a které je pohodlnější než umělá výživa. Vzhledem k tomu, že tento důležitý úkol vyžaduje značnou dávku energie, zvýší se vám chuť k jídlu a budete mít asi větší žízeň než obvykle. Při kojení si nemusíte dělat starosti se speciální stravou nebo jejím množstvím, protože tělo si samo řekne, kdy jíst a pít víc. Nicméně tělo může využít pouze to, co je k dispozici, takže je na vás, abyste vždy dbala na vyváženou stravu v zájmu svého zdraví a zdraví miminka. (Pokyny k výživě – viz „Jezení za dva“)

PREVENCE ŠKODLIVÝCH LÁTEK Bohužel se spolu se zdravou výživou a živinami mohou s mateřským mlékem do těla miminka dostávat i škodlivé látky. Dopad na mateřské mléko může mít alkohol, drogy a jiné nezdravé látky. Příležitostná sklenka vína k večeři však neškodí. Stejně tak, když si občas vezmete paracetamol proti bolesti. Ale pokud se rozhodnete pro kojení namísto umělé výživy, je třeba se vyvarovat nadměrnému množství alkoholu a jiným návykovým látkám, které mohou přecházet z matky na dítě.

ŽÁDNÉ VÝMLUVY Pokud jste kouřila a v těhotenství jste přestala, nezačínejte s tím hned po narození miminka, zejména když ho kojíte. Nikotin a jiné toxiny přecházejí do mateřského mléka a jsou pro miminko nebezpečné. Zdraví miminka ohrožujete i pasivním kouřením. Takže nekuřte a prospějete tím vám oběma!