Jak mám stimulovat své dítě?

Aviva Patz

Zdravá miminka prospívají v prostředí přiměřené stimulace. Zdrojem této stimulace nemusí být drahé elektronické hračky, které bzučí a vyzvánějí — právě naopak! Může pramenit z interakce s vámi a z pozorování, z her a poznávání různých barev, zvuků a povrchů v okolí.

Možná se divíte, proč by měla vadit přílišná stimulace. Uvědomte si, že dítě ještě není schopno dělat víc věcí najednou. Takže zatímco vy zvládáte zároveň posílat esemesky, vařit, poslouchat hudbu, podupávat si a žvýkat žvýkačku, vaše děcko plně zaměstná pouhé zkoumání krabičky od ovesných vloček nebo barevná ponožka.

Když se děje mnoho věcí najednou, může být děcko roztěkané a zmatené. Stejně jako dospělí, i děti snášejí rozruch v různé míře (kdo z nás aspoň jednou nechtěl utéct z přecpaného obchodního centra uprostřed prázdnin?). Řešením je najít vyváženou stimulaci, která je pro dítě vhodná.

Dále následuje několik tipů, jak dítě přiměřeně zabavit:

Dělejte všechno možné. Oblíbeným zdrojem zábavy dítěte jste vy. Povídejte si s ním o tom, co děláte, o počasí, zkrátka o všem, co vás napadne. Zpívejte písničky, dělejte legrační obličeje nebo zvuky, čtěte mu z knížky nebo s ním jděte na procházku. Vaše děcko poslouchá a učí se ze zvuku vašeho hlasu, výrazu tváře, modelu řeči, vašich doteků, z každé drobnosti, kterou uděláte. Navíc zde není riziko, že by se děcko příliš unavilo, protože snadno poznáte, kdy ho to přestane bavit. Děcko začne odvracet hlavu a je rozmrzelé.

Samostatné hraní. Neberte za svoji povinnost, že byste si museli s dítětem pokaždé hrát. Naopak je dobré mu dát prostor, aby si mohlo hrát se svými hračkami samo. Při samostatném hraní může poznávat hračky svým vlastním tempem, po svém zkoumat okolí a rozvíjet svoje sebeuvědomění.

Obměňování hraček. Skříňka s hračkami může praskat ve švech, ale vyberte dítěti vždy jen několik z nich, aby se na ně mohlo skutečně soustředit. Dá mu to pocit, že zvládá svoje prostředí, a podpoří jeho touhu po poznávání – a učení.

Obohaťte hru svého děcka tím, že mu vytvoříte nějaký nový prostor v domě, který bude pro něj bezpečný. Například mu můžete vyhradit místo ve skříňce v kuchyni, kde může objevovat nové věci. Skříňku naplňte plastovými krabičkami, měchačkami a několika starými hrnci a pánvičkami. Ostatní skříňky mějte zamčené.

A zatímco vy budete vyndávat nádobí z myčky nebo krájet zeleninu, děcko bude zaměstnáno vlastními činnostmi, například plněním a vysypáváním krabiček, jejich házením po zemi a stavěním na sebe, boucháním a řinčením hrnců. Tím, že necháte děcko, aby si regulovalo stimulaci samo, najde si její správnou míru.

Souhlas pro soubory cookies