Chování u stolu. Vše o rodinné rutině, dětském jídle, každodenních činnostech

Annette Karmiloff-Smith & Malte Mienert PhD, FBA, FMedSci, MAE & Prof. Dr.

Pokud chcete děti učit chování v rodinném prostředí, je dobré začít chováním u stolu.

Začněte!

Společné stolování poskytuje dětem možnost naučit se dodržovat rodinnou rutinu a napodobovat chování, které u dospělých uvidí. Může jít o prosté poděkování, když dostanou svůj talíř, umytí rukou před jídlem, nemluvení s plnými ústy nebo správné držení vidličky a nože. Doba jídla je jednou z nejlepších příležitostí, kdy můžete v chování jít svému dítěti příkladem. Je to jeden z hlavních bodů dne a doba, kdy se může dítě v klidu posadit vedle svých rodičů a zapojit se do konverzace. Každodenní rutina a rodinné rituály jsou důležitou součástí dne každého dítěte.

Pojďme společně prostřít:

Dítěti se jeho odpovědný úkol prostření stolu bude líbit. Pomůže mu to také pochopit význam jednotlivých částí příboru, či se dokonce naučit počítat, až bude rozdělovat mezi jednotlivé lidi nože, vidličky a lžíce. Až budete společně prostírat stůl, projděte s dítětem jednotlivé části příboru, aby pochopilo, kam co dávat. Vysvětlete mu, proč má nůž zubaté ostří a jak spolu s vidličkou umožňuje jídlo přidržet a ukrojit. Až budete hotovi, zahrajte si hru tak, že všechno smícháte dohromady a zkusíte, jestli to dítě dokáže udělat samo.

Umíš jíst stejně jako maminka a tatínek?

Jako dospělí instinktivně víme, že je neslušné jídlo vyplivovat nebo při jídle mlaskat. Dítě se to musí teprve učit, obzvlášť před situacemi ve společnosti, kdy se před ostatními musí dobře chovat. Zde je několik tipů, které vašemu dítěti pomohou naučit se správně stolovat: Než začne dítě jíst, počkejte, až budou všichni sedět u stolu. Požádejte dítě, aby sedělo pěkně rovně. Není to jen slušné, pomůže to také jeho zažívání. Dejte dítěti talíř na prostírací podložku, aby se naučilo nechávat talíř na jednom místě a v dosažitelné vzdálenosti. Používejte příbor dětské velikosti, se kterým dítě dokáže snadno zacházet. Jednoho dne vám řekne, že chce příbor normální, takže se připravte na nový nepořádek! Přimějte dítě k tomu, aby po každém soustu odložilo příbor zpátky na talíř, nemávalo s ním ve vzduchu a složilo ho k sobě na znamení toho, že dojedlo. Až dítě začne poprvé používat příbor, nakrájejte mu jídlo na malé kousky, než se naučí ho pořádně nabírat. Jakmile toto zvládne, ukažte mu, jak si jídlo nakrájí samo na takové kousky, aby si neukouslo víc, než dokáže sežvýkat. Pomozte dítěti vytvořit si o jídlo zájem – požádejte ho, aby vám popsalo, co má na talíři a jak to chutná. Zeptejte se, jaké jiné jídlo chutná podobně, aby si rozvíjelo rozlišovací schopnosti. Požádejte dítě, aby zůstalo sedět u stolu, dokud všichni nedojí. Pak se může zeptat, jestli může odejít. Společné stolování představuje důležitou součást každodenní rutiny a rodinných rituálů.

Souhlas pro soubory cookies