Kdopak to mluví – ve větách!

Kdopak to mluví – ve větách!

Slovní hříčky Spojování slov do vět nemusí být zdaleka tak jednoduché, jak si myslíte. Je k tomu třeba celá řada složitých pravidel a pochopení mluvnice, které my dospělí bereme za samozřejmé. Pro vaše dítě však může být utvoření věty opravdu těžké. Chvíli se nad tím zamyslete. Podívejte se na jakoukoli větu v tomto zpravodaji a představte si všechny způsoby, jakým by slova v ní mohla být uspořádána. Není divu, že učit se jazyk znamená hodně pokusů a omylů. Zajímavé však je, že určité gramatické chyby vaše dítě nikdy neudělá, protože v době, kdy začne spojovat slova, už bude mít osvojené některé základy gramatiky.

PRVNÍ VĚTY Stejně jako je to u vývoje těla, liší se u batolat také věk, kdy začnou mluvit ve větách. Některé dvouleté děti používají věty se slovesy, a dokonce přídavnými jmény a příslovci. Jiné mají několik slov, ale ještě nedokážou spojit dvě či tři slova dohromady. Výzvou pro tento věk je spojovat dohromady slova. „Jít do obchodu.“ „Hezké šaty.“ „To chci, to je pěkné.“ Jakou nejdelší frázi/větu dokáže vaše dítě udělat? S věkem se bude jejich délka prodlužovat. Čtení pohádek nebo společné prohlížení obrázkových knížek a povídání si o obrázcích jazykové dovednosti vašeho dítěte zlepší. Nebuďte překvapená, když dítě bude „číst“ s vámi, protože si bude známé věci pamatovat. Požádejte ho, aby vyprávělo události ze svého života – pomozte mu vyplnit mezery a dělat přechody. Spojování myšlenek je nyní důležité. Dalším krokem bude konverzace o minulých a budoucích událostech.

Co byste měla vědět: Pokud zná vaše dítě v tomto věku jen málo slov a nespojuje je dohromady, měla byste navštívit specialistu.

Mohlo by se vám líbit: