Ozývá se a stává se společenským

Suzanne Dixon

Dítě začíná zkoušet první slůvka, například „ma-ma“ a „ta-ta“. Mnoho pokusů bude ještě velmi nedokonalých (například „mí“ místo „míč“). Nicméně ostatní se mu budou snažit napovědět, co chce vyjádřit, a tím se dítě učí mluvit.

Dříve, než se dítě naučí pojmenovávat věci kolem sebe, bude na ně ukazovat. Tomuto procesu psychologové říkají „sdílená pozornost“. Začne tím, že zabodne prstík do předmětu, který chce, a postupně začne ukazovat na věci kolem sebe, které ho zajímají, aby na ně upozornilo také vás. Bude na vás dělat obličeje, aby vás rozesmálo, a tancovat, aby upoutalo vaši pozornost.

Nikdo nerozumí významu gest a chování dítěte lépe než vy, takže dítě zapojí celé své tělíčko, aby dosáhlo patřičné reakce.

Váš rodící se extrovert

Miminka v tomto věku mají ráda společnost stejně starých dětí, sourozenců, příbuzných nebo dětí sousedů. Zatím si však s nimi neumí moc hrát. Spíše je pozorují a někdy se je snaží napodobit. Opravdu hrát si s nimi začnou až později.

Miminka radostně opakují všechno, co vyvolává smích. Takže dávejte pozor na to, čemu se zasmějete, protože ne vždy si to zaslouží opakování!

Nelze očekávat, že by se děcko v tomto věku umělo dělit o hračky. Namísto toho učte starší děti, aby půjčovaly své hračky miminku.

Není předčasné začít sledovat znaky empatie u vašeho malého, které se dá do pláče, když vidí plakat jiné dítě, pohladí někoho, kdo je nešťastný, nebo se snaží pomoci, když někdo někomu ublíží. Přestože miminko nemůže skutečně chápat, jak se ten druhý cítí, učí se rozeznávat pocity a reagovat na ně, což je důležitou součástí jeho mentálního vývoje.

Souhlas pro soubory cookies