Stravování v prvním trimestru – těhotenství a strava. Jíst v těhotenství za dva?

Stravování v prvním trimestru – těhotenství a strava. Jíst v těhotenství za dva?

Suzanne Dixon MD, MPH

Teď když jste těhotná, záleží více než kdy jindy na vašich správných stravovacích návycích. Zjistěte, kolik kalorií skutečně potřebujete, jaké výživné látky jsou pro vás a vaše dítě důležité, proč není pití alkoholu dobrý nápad a kolik přiberete.

Když jste těhotná, budete samozřejmě opatrná v tom, co jíte, protože těhotenství a stravování jsou spolu velmi úzce propojené. Budete se chtít správně stravovat pro své dítě.

Co ale znamená se správně stravovat v těhotenství? Hlavně nezačínejte držet redukční dietu! Stravování v těhotenství nemá s hubnutím nic společného! Těhotenství není čas vhodný na hubnutí. Jezte dobré výživné jídlo a po porodu nebudete mít problém nabraná těhotenská kila shodit. Pokud máte s váhou problémy – buď máte podváhu, nebo nadváhu – asi by bylo dobré dodržovat od prvního trimestru a po dobu celého těhotenství speciální výživový program. Domluvte se se svým lékařem. Těhotenství také není dobrý čas k hladovění.

Někomu může dělat starosti, kolik by měly ženy v těhotenství přibrat. Rozpětí 8 až 16 kg je normální, ale není příliš na závadu, pokud přiberete více, když to není příliš mnoho. Jen málo lékařů doporučuje nějaký konkrétní váhový limit. Pokud samozřejmě přiberete daleko více než 20 kg, bude chvíli trvat, než to po porodu shodíte. V těhotenství byste neměla držet žádnou dietu, ale neměla byste tuto dobu ani využívat k nezřízenému přejídání!

Co jíst
Tady jsou hlavní kategorie potravin pro stravování v těhotenství s příklady na jednu porci:

KALORIE

Většina těhotných žen potřebuje asi 300 kalorií denně navíc. To se rovná dvěma šálkům nízkotučného mléka, jednomu šálku zmrzliny, bagelu s lučinou nebo sendviči s tuňákem.

CHUTĚ

Nikdo přesně neví, proč mají těhotné ženy chuť na jisté potraviny. Tyto chutě však nejsou považovány za důsledek nedostatečné stravy. Není žádný důvod, proč se vyhýbat potravinám, na které máte chuť, pokud je jíte střídmě, abyste příliš nepřibrala. Některé těhotné ženy však mají chuť na věci, které k jídlu nejsou, jako je například škrob nebo jíl. Pokud máte chutě na nejedlé věci, určitě se obraťte na svého lékaře.

BÍLKOVINY

Těhotné ženy potřebují asi 60 gramů bílkovin denně. Hrnek mléka nebo 30 g červeného masa obsahují 10 g bílkovin. Dobrým zdrojem bílkovin je libové maso, drůbež, ryby, sušené fazole, čočka, ořechy, vejce a sýr. Vyhýbejte se nepasterizovaným měkkým sýrům, jako je např. brie. Také se vyhýbejte syrovým vejcím nebo syrovému či vzácnému masu, protože mohou obsahovat bakterie, které by mohly vaše dítě poškodit.

VÁPNÍK

Vápník je v těhotenství důležitý pro tvorbu kostí a zubů dítěte. Doporučená denní dávka vápníku v těhotenství je 1200 mg. Vápník můžete získat z listové zeleniny, pomerančové šťávy, mléka, jogurtu a sýru. Denně byste měla jíst čtyři porce potravin bohatých na vápník.

ŽELEZO

Potřebujete denně 15 až 30 mg. Dobrým zdrojem železa jsou ryby, drůbež, celozrnný chléb a obiloviny, listová zelenina, luštěniny, sušené ovoce, vařená vejce a červené maso. Některé ženy užívají ve druhém a třetím trimestru doplňky stravy s obsahem železa. Pokud však jíte stravu bohatou na železo, nebudete tyto doplňky zřejmě vůbec potřebovat.

VITAMÍNY A MINERÁLOVÉ DOPLŇKY STRAVY PRO TĚHOTNÉ
Vitamíny a minerálové doplňky stravy zřejmě nebudou potřebovat ženy, které jí vyváženou stravu. Většina lékařského personálu se však domnívá, že tyto přípravky nejsou škodlivé, a lze je tudíž užívat hned od prvního trimestru. Nejezte je však místo vyvážené stravy, která vždy musí odpovídat potřebám těhotných. Než do své stravy v těhotenství vitamíny nebo doplňky stravy zařadíte, poraďte se nejdříve se svým lékařem. Pokud máte v domácnosti malé děti, uchovávejte všechny vitamíny a přípravky s obsahem železa mimo jejich dosah, aby se nemohly předávkovat.

KOFEIN

Nejlepší je konzumovat kofein střídmě. Nepijte denně více než jeden až dva kofeinové nápoje, jako je např. káva nebo kola.

ASPARTAM (UMĚLÉ SLADIDLO)

Podle všech zpráv je umělé sladidlo aspartam v přiměřených dávkách bezpečné.

SŮL

Sůl je důležitou živinou a většina žen jí ve své stravě konzumuje dostatečné množství. V minulosti lékaři sůl v těhotenství zakazovali, ale dnes jsme už zjistili, že to běžně není nutné.

ALKOHOL

Fetální alkoholový syndrom, při kterém novorozenci vystavení alkoholu v děloze vykazují známky mentální retardace a tělesných abnormalit, byl poprvé rozpoznán v 80. letech minulého století. Nikdo přesně neví, jaké množství alkoholu tento problém způsobuje, takže se dnes těhotným ženám doporučuje, aby alkohol vyloučily ze své stravy už v prvním trimestru a během celého těhotenství ho vůbec neužívaly.

Mohlo by se vám líbit: